Noordelijk Scheepvaartmuseum

  • Slide 6
  • Slide 1
  • Damsterdiep
  • Scheepswerf
  • Slide 2
  • Erebus

Hanze 1463

Kooplieden gezocht! Wie zou zich uitstekend redden in de middeleeuwen en is de meest succesvolle handelaar van de klas? Dit project is geschikt voor groep 7/8, duurt 90 minuten en sluit aan op de volgende kerndoelen: 1, 2, 28, 35, 50 en 52.

Inhoud:

De leerlingen worden tijdens dit lesprogramma ingedeeld in verschillende groepen, die elk een Hanzestad representeren en ze krijgen binnen het stadsbestuur elk een eigen rol. Vervolgens beginnen de voorbereidingen voor het eigenlijke handelen, waarbij ze de middeleeuwse panden van ons museum doorkruisen. De leerlingen moeten uitvinden welke waren ze verkopen en met welke valuta ze moeten betalen. Hierna begint het onderhandelen. Maar dat ging niet vanzelf in een tijd van gevaren en onzekerheden! Tijdens het handelen krijgen de leerlingen te maken met onverwachte gebeurtenissen en lopen ze bovendien het risico hun handelswaren kwijt te raken aan zeeschuimers. Aan het einde van het spel maken we de balans op en rekenen we uit welke stad het meeste geld en goed heeft weten binnen te slepen. Net als in de echte middeleeuwen gaat het uiteindelijk om de winst die een stad wist te behalen!

Docentenhandleiding: Hanze 1463


Tobias en het Turfschip

Weet jij waar Veendam ligt? Of waar je in de stad Groningen de Turfsingel kunt vinden? Ontdek het in het lesprogramma Tobias en het turfschip! Dit programma is geschikt voor groep 7/8, duurt 90 minuten en sluit aan bij de volgende kerndoelen: 51, 52 en 56.

Inhoud:

Stap samen met de 19de eeuwse Tobias als verstekeling aan boord van een turfschip en reis stiekem mee naar de Groninger veenkoloniën. Aan de hand van het spannende verhaal over Tobias ontdekken de leerlingen tijdens het lesprogramma ‘Tobias en het turfschip’ hoe het leven er in de 19de eeuw in de Groninger veenkoloniën uitzag en welke rol turf speelde bij de ontwikkeling van de stad. Tijdens de voorbereidende les ontdekken ze welke sporen de turfwinning in Groningen heeft achtergelaten en gaan ze op zoek naar straatnamen en kanalen in de stad en de provincie. Vervolgens brengen ze een bezoek aan het museum waarin ze te zien krijgen waar Tobias aan het einde van zijn reis met het turfschip terecht kwam. Zouden de leerlingen het leven als snikjong of turfsteker zien zitten of gaan ze toch maar liever gewoon naar school?

*Bijzonderheden: Er is bij dit educatieve programma een voorbereidende les beschikbaar voor in de klas (duur: 60 minuten).

Docentenhandleiding: Tobias en het Turfschip

Contact: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of tel. 050-3122202

Copyright © 2010 Noordelijk Scheepvaartmuseum Groningen. Alle rechten voorbehouden