Noordelijk Scheepvaartmuseum

  • Slide 1
  • Slide 2
  • Damsterdiep
  • Erebus
  • Slide 6
  • Scheepswerf

Land- en scheepsmotoren uit Midden-, Noord- en Oost-Nederland

Printen
Van petroleum- en gasmotor tot aan gloeikop- en compressorloze viertakt dieselmotor

auteur: J.Vegter
aantal pagina's: 260
Met levering verzend- en administratiekosten voor € 5,79
Verkoopprijs: € 39,50
Korting
Bedrag BTW€ 3,26
Standaard prijs:
Beschrijving In alweer deel 4 uit deze boekenserie Nederlandse fabrikanten van land- en scheepsmotoren, worden de kleinere fabrikanten van verbrandingsmotoren behandeld uit de provincies: Groningen, Drenthe, Friesland, Overijssel en Gelderland. De verhalen over de motorenfabrikanten Brons uit Appingedam en Thomassen uit De Steeg zijn al in eerdere verschenen delen behandeld, vandaar dat u deze fabrikanten niet in dit boek tegen zult komen. Ook de machine- en motorenfabrikant Stork mist in dit boek, over Stork komt er later een eigen deel, wellicht aangevuld met Werkspoor uit Amsterdam/Utrecht waar Stork sinds de vijftigerjaren van de vorige eeuw mee gefuseerd was. Wat kunt u wel in dit deel verwachten? Onder andere het verhaal over de motoren van de dorpssmid Verwer uit Nieuwolda, een verhaal over scheepsbouwer, grofsmederij en machinefabriek van E.J. Smit uit Hoogezand en over de motoren- machine- en stoommachinefabrikant Landeweer uit Martenshoek, ook de geschiedenis van de werf en de machinefabriek van Boon, Molema en de Cock (BMC) uit Hoogezand wordt besproken gelijk ook het verhaal over Machinefabriek Holthuis (nu Nivoba) uit Veendam. Uit Friesland komt het verhaal over de motor van de gebroeders De Vries die een smederij te Sint. Jacobiparochie hadden en die maar één motor hebben gebouwd. Uit Drenthe komen de verhalen over de motorenfabrikanten Timmer en Huisman Sterenberg (HA-ES) uit Meppel alsmede over de gebroeders Van Joolen die een machinefabriek annex ijzergieterij te Coevorden exploiteerden. In Overijssel zijn er ook diverse fabrikanten geweest, zo worden de verhalen van de machinefabriek J. Van Harte en de ijzergieterij Nering Bögel uit Deventer beschreven, ook de motoren van de steenpersfabrikant Aberson uit Olst en de ijzergieterij Wispelweij uit Zwolle zijn van de partij. Dan hebben we nog de verhalen over de motoren van de machinefabriek en ijzergieterij van de Enschedese Machinefabriek en IJzergieterij (EMYJ) en van de N.V. Sanders IJzergieterij Machine- en Motorenfabriek uit Enschede (nu Goor). Uit de provincie Gelderland komen de verhalen over de motoren van pompenbouwer Nijhuis uit Winterswijk (nu Fairbanks-Nijhuis). Ook de verhalen over de motoren en automobielfabriek Gelria en de Nederlandse licentiehouder van de Duitse Benz tweetakt gasmotoren, dhr. Ulrici uit Arnhem, missen niet in deze uitgave. Uiteraard is het verhaal over de Arnhemse Machinefabriek G.A. Alsche & Co. en de aldaar geproduceerde motoren meegenomen, Alsche was één van “Neerlands” oudste motorenfabrikanten samen met Loog Landaal uit Apeldoorn waarover ook een lang verhaal is geschreven. Het boek sluit af met een uitgebreid verhaal over de geschiedenis en de motoren van Motorenfabrikant SAMOFA uit Harderwijk met daarbij de overgang van SAMOFA naar Mitsubishi (nu MTEE Almere). Daarnaast zullen er nog enkele andere “fabrikanten” kort worden beschreven omdat deze fabrikanten soms wel eens in bepaalde lectuur worden benoemd als motorenfabrikant terwijl dit niet zo is geweest, u zult het allemaal vanzelf tegen komen. Totaal zullen er 29 fabrikanten of leveranciers van verbrandingsmotoren de revue passeren in dit boek.

Winkelwagen

 x 

Winkelwagen is leeg

Copyright © 2010 Noordelijk Scheepvaartmuseum Groningen. Alle rechten voorbehouden